426 İSTANBUL BAROSU DERGİSİ • Cilt: 93 • Sayı: 2 • Yıl: 2019
ait feribotta 24 saat ..., 48 saat dinlenme esası ile çalıştığı, gemide bu-
lunduğu sürenin ilk hafta 3 gün, takip eden 2 hafta ise 2 gün olduğu, 24
saat çalışılan günde 2 saatlik ara dinlenme düşüldüğünde kabul edilen 22
saat üzerinden 8 saati aşan kısım olan 14 saatin fazla mesai olduğu, buna
göre davacının ... döneminde haftada 3 gün çalışan günlerle haftada 2 gün
çalışılan günler dikkate alınarak bilirkişi tarafından yapılan hesaplama
uyarınca belirlenen fazla mesai ücreti tutarı kadar davacının fazla mesai
ücreti alacağının bulunduğu, genel tatil ücreti ve iaşe bedelinin davacıya
ödenmesi sebebiyle bu alacaklarının bulunmadığı gerekçesiyle davanın
kısmen kabulüne karar verilmiştir.
D) Temyiz:
Kararı davalı temyiz etmiştir.
E) Gerekçe:
1-Dosyadaki yazılara, toplanan delillerle kararın dayandığı kanuni ge-
rektirici sebeplere göre, davalının aşağıdaki bendin kapsamı dışında ka-
lan temyiz itirazları yerinde değildir.
2-Deniz İş Kanunu’nun .../2 maddesine göre “iş süresi, gemiadamının
işbaşında çalıştığı ve vardiya tuttuğu süredir. Gemiadamının fiilen çalıştı-
ğı veya fiilen çalışmamakla birlikte gücünü işverenin emrinde bulundur-
duğu, iş verilmesi veya çıkması için beklediği süreler ... süresinden sayıl-
malıdır. Gemiadamının gemide (işyerinde) bulunmakla birlikte serbestçe
kullandığı (yemek yeme, yatma, dinlenme, muayene ve bakım gibi) süreler
... süresi sayılamaz. Kısaca gemiadamının işyerinde bulunduğu zaman de-
ğil, “işte geçirilen zaman” esas tutulmaktadır.
Deniz İş Kanunu’nun 28/1 maddesine göre “Bu kanuna göre tespit
edilmiş bulunan iş sürelerinin aşılması suretiyle yapılan çalışmalar, fazla
saatlerde ... sayılır”. 4857 sayılı İş Kanunu kural olarak haftalık ... süre-
sinin (45 saat) aşılması halinde aşılan süreyi fazla saatlerle ... olarak be-
lirlemişken, Deniz İş Kanunu hem günlük (8 saat) hem haftalık (48 saat)
... süresinin aşılmasını fazla saatlerle ... olarak kabul etmiştir. Deniz İş
Kanunu kapsamında çalışan gemiadamının iş başında çalıştığı veya var-
diya tuttuğu süreler, günlük 8 veya haftalık 48 saati aştığı takdirde gemi-
adamının fazla ... yaptığı ortaya çıkar. Gemiadamının ister seyir halinde
olsun, ister limanda gemi içinde iken çalışmadan veya vardiya tutmadan
geçirdiği süre fazla ... olarak değerlendirilemez. Deniz İş Kanunu’ndaki
günlük veya haftalık ... esası nedeni ile gemiadamının günlük ... süresi 8
saati aşıyor ise haftalık ... süresinin 48 saatlik normal ... süresinin aşıl-
masına gerek olmaksızın o gün için fazla saatlerle ... yaptığı kabul edilme-