I-DOSER ve SUÇ OLABİLİRLİĞİ
Av. Muhammed Alparslan BUDAK
Müzik ile Tedavi
1.1. Müzik ile Tedavinin Tanımı ve Tarihi
Yunanca hizmette bulunmak, hastayla ilgilenmek, çare bulmak anlam-
larına gelen
müzikle tedavi
(
therapeuein
) (Uçaner ve Öztürk, 2009:1)
Dünya Müzik Terapi Federasyonu’nun tanımına ‘bir kişi veya grubun fi-
ziksel, duygusal, sosyal ve kognitif ihtiyaçlarının karşılamak için gerek-
sindiği iletişim, ilişki, öğrenme, ifade, mobilizasyon, organizasyon ve
diğer ilgili terapötik öğeleri geliştirmek ve artırmak için müziğin ve/veya
müzikal elemanların (ses, ritm, melodi, harmoni) eğitimli bir müzik tera-
pisti tarafından kullanılması’dır (Birkan, 2014:37). Müzik tedavi bireyle-
rin fiziksel, psikolojik, sosyal ve zihinsel ihtiyaçlarını karşılamada müziği
ve müzik aktivitelerini kullanan uzmanlık dalıdır. Müzik terapide ritm,
melodi ve armoni gibi müzik unsurları tedavi amaçlı kullanılır (Karamız-
rak, 2014:54). Chandra ve Levitin (2013) de yaptıkları çalışma esnasın-
da ‘Müzik Terapi’yi, bir profesyonel disiplin olarak, müzik türlerinden ve
müzikten edinilen ortak pratiklerden ayrı tuttuklarını söylemektedir.
Müziğin bir tedavi aracı olarak kullanımının tarihini, tıp tarihi kadar
eskiye götürmek mümkündür. İlkel kabilelerde büyücü doktorlar beden-
deki kötü ruha ait ses ve şarkıları bularak hastayı iyileştirmeye çalışır-
larıdı. Öyle ki bugün Afrika’nın bazı kabilelerinde, Habeşistan, Kenya ve
Sudan’da çeşitli uygulamalar ile müzikle tedavi geleneği hala devam et-
mektedir (Uçaner ve Öztürk, 2009:1). Yunan mitolojisi içinden de Apol-
lon’un hem müzik hem de hekimlik tanrısı kabülü ve insanları sıkıntıla-
rından lir çalarak kurtarması insanların müzik ile tıp veya sağlık arasında
bir ilişki kurmalarına örnek olarak verilebilir. Yaklaşık olarak M.Ö. 1000
yılında Jung tarafından müziğin etkileri ortaya konmaya çalışılmıştır. Te-
davi amaçlı müzik kullanımına tarihsel olarak Homera’nın sakinleştirici
etkisinden dolayı ameliyatlarda müziği kullanması, Aesculape’nin sağır-
lık tedavisinde trampet kullanımı, Hipokratın kimi hastaları ilahiler ile
tapınağa götürmesi verilebilir. Bununla beraber Pisagor ve Platon öğre-
tilerinde müzik sadece rahatlatıcı bir araç değil aynı zamanda evrende
var olduğunu düşündükleri kozmik ahengin en temel yapı taşıdır. Öyleki