İstanbul Barosu Lojistik ve Taşıma Hukuku Komisyonunca düzenlenen ‘Uluslararası Taşımacılık, Yük Sigortaları, Rücu Davaları, Uzlaşma ve Tahsil Yolları’ konulu panel, 28 Mart 2015 Cumartesi günü saat 11.00’da İstanbul Adalet Sarayı Konferans Salonunda yapıldı.
Panelin açılışında konuşan Levent Büyükçolak, şirketin yaptığı çalışmalar ve elde edilen kazanımlar hakkında bilgi verdi. İstanbul Barosu Lojistik ve Taşıma Hukuku Komisyonu Başkanı Av. Egemen Gürsel Ankaralı ise, geniş bir alt yapısı bulunan lojistiğin iyi incelenmesi gerektiğini söyledi. Komisyon olarak daha önce düzenlenen toplantılarda sektöre ilişkin bir takım konuların ele alındığını belirten Ankaralı, bugünkü panelde, yük sigortaları, rücu davaları ve uzlaşma konusunun ele alınacağını söyledi. Ankaralı, hukuk uyuşmazlıklarının çözümü yönünde yasalaşma çalışmaları yapıldığını, ihtilafların ekonomik bir şekilde çözümünün hedeflendiğini, yargı erkine bir müdahale değil, ona destek olunması düşüncesinin hâkim olduğunu bildirdi. Ankaralı, Avukatlık Yasasının 35. Maddesine göre arabuluculuk yapılabildiğini, ancak bunun teorik düzeyde kaldığını, bundan böyle arabuluculuk çalışmalarının Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanununa göre yapıldığını anlattı.
Panelin ilk oturumunu Axa Sigorta A.Ş. Avukatı, İstanbul Barosu Lojistik ve Taşıma Hukuku Komisyonu Üyesi Av. Cem Congar yönetti. Congar bu oturumda Belçikalı Barbuss Europe Arabuluculuk firmasından iki uzmanın sunum yapacağını belirtti. David Goris ve Mario Gazıglıa adlı uzmanlar rücu davalarına ilişkin ortak bir sunum gerçekleştirdiler. Rücu davalarını uluslararası bir bakış açısıyla ele almak gerektiğini belirten uzmanlar, bu davalara ilişkin uluslar arası içtihatların dinamik bir yapıya sahip olduğunu, bu nedenle her rücu davasının değişkenlik gösterdiğini vurguladılar. Uzmanlar rücu davalarına ilişkin verdikleri genel bilgilerden sonra, geçmişte üzerinde çalıştıkları rücu davalarına ilişkin örneklerle ilgili ayrıntılı bilgi verdiler.
Panelin ikinci oturumunu İstanbul Barosu Lojistik ve Taşıma Hukuku Komisyonu Üyesi Av. Mehmet Kaya yönetti.
Bu oturumda konuşan Prof. Dr. Nuray Ekşi, uluslararası eşya taşıma sözleşmelerinde uygulanacak hukuk hakkında bilgi verdi. Uluslararası taşımacılıkta yük hangi ülkeden taşınacaksa o ülke hukukunun iyi bilinmesi gerektiğinin altını çizen Ekşi, o ülke hukuku iyi bilinmediğinde açılacak davada güçlüklerle karşılaşmanın doğal olduğunu bildirdi. Ekşi, bu görüşüne ilişkin örnekler sundu ve Yargıtay kararlarına gönderme yaptı. Taşıma sözleşmelerinde yaşananlara da dikkat çeken Nuray Ekşi, sözleşme kapsamını iyi bilmenin yetmediğini, sözleşme eklentilerinin farkında olunması gerektiğini, aksi halde ‘eklentiden haberim yok’ deme şansının bulunmadığını belirtti. Ekşi, konuşmasının bir bölümünde taşımacılığı düzenleyen uluslararası konvansiyonlar hakkında bilgi verdi.
Oturumun son konuşmacısı Prof. Dr. Pınar Akan, uluslararası deniz ve sigorta hukukuna ilişkin ihtilaflarda arabuluculuk uygulaması ve ihtilafın çözüm yolları konulu bir sunum gerçekleştirdi. Hukuk uyuşmazlıklarının arabuluculuk, tahkim ve yargı yoluyla çözümlendiğinin altını çizen Akan, bu sistemlerin avantaj ve dezavantajları üzerinde durdu. Konuşmasının ikinci bölümünde arabuluculuk sistemini ele alan Pınar Akan, arabuluculuk sisteminin özelliklerini ve arabulucuda bulunması gereken özellikleri sıraladı. Akan, arabuluculuğu ‘çok zor bir iş’ olarak niteledi.
Oturum sonunda konuşmacı ve yöneticilere birer plaket verildi.